Zacznij pisać, a wyniki wyszukiwania pojawią się tutaj...

PLN

E-commerce nadal nie potrafi złapać wiatru w żagle

Opublikowano:
E-commerce nadal nie potrafi złapać wiatru w żagle
Zdj.: rawpixel.com na Freepik

Analizując rozmaite gałęzie gospodarki, tak, aby być możliwie skutecznym w ramach handlu na giełdzie, trzeba sobie otwarcie powiedzieć, że sektor e-commerce, jak mało który nie może się pozbierać po minionych dwóch latach inflacyjnych zawirowań. Jeżeli spojrzymy na wyceny poszczególnych, czołowych spółek giełdowych z branży e-commerce, bez trudu możemy dostrzec duże problemy w odzyskaniu świetności z lat 2020 – 2021, gdzie perspektywy dla branży wydawały się wręcz doskonałe. Opustoszałe galerie handlowe, konkurencyjne ceny i rosnąca cyfryzacja społeczeństwa – miks doskonały? Jak się jednak okazało, spadające kursy walut i malejący dochód rozporządzalny to często fatalny miks dla wielu internetowych biznesów.

Udany e-commerce to nie tylko optymalizacja strony internetowej pod kątem urządzeń mobilnych albo zadbanie o bezpieczeństwo transakcji. Aby biznes faktycznie wypalił, powinno sprzyjać jeszcze otoczenie makroekonomiczne, a aktualne czasy są po prostu ciężkie.

Dla przeciwieństwa, można podać, że branża deweloperska (nieruchomościowa) potrafiła, częściowo za sprawą omawianego na naszych łamach programu rządowego Bezpieczny Kredyt 2%, nadrobić sporą część strat giełdowych i dzisiaj wykresy spółek takich jak Develia czy Dom Development są wręcz wyżej, niż w szczytowym 2021 roku. O e-commerce nie można jednak powiedzieć tego samego. Spójrzmy zatem na dwa ciekawe przypadki topowych firm e-commerce: jednej z naszego lokalnego podwórka, a drugiej lokowanej wśród światowego topu i zobaczmy, jaka jest ich bieżąca sytuacja.

Rzut oka na lokalne podwórko, czyli sytuacja Allegro

Mówiąc o sektorze handlu internetowego, nie można nie wspomnieć o spółce Allegro, czyli jednej z największych firm notowanych w ramach indeksu WIG 20. Czy jest ktoś, komu należy przedstawiać bliżej, co to jest Allegro? Jeżeli takowi się jednak znajdą, to z czysto dziennikarskiego obowiązku spieszymy wyjaśnić, iż jest to największa i najpopularniejsza platforma e-commerce w Polsce, łącząca miliony kupujących i mnóstwo sprzedawców. Allegro oferuje ponadto rozmaite ciekawe usługi, takie jak Allegro Smart!, który umożliwia korzystanie z programu lojalnościowego i korzystnych zasad dostawy, oraz Allegro Pay, system płatności online.

Notatka

CZYTAJ WIĘCEJ! Swojego czasu firma Allegro znalazła się na naszej liście wyraźnie przecenionych spółek notowanych w ramach polskiego parkietu. Od stworzenia tego rankingu minęło już trzy czwarte roku, a kurs Allegro wcale nie uległ drastycznej aprecjacji.

Trzeba przyznać, że spółka Allegro, której akcje niezmiernie chętnie obejmowały rozmaite fundusze inwestycyjne, ale i indywidualni inwestorzy w trakcie bardzo udanego procesu IPO (tzw. publiczna oferta akcji), ma spore trudności na giełdzie. Jak inaczej nazwać bowiem sytuację, w której trzy lata temu akcje Allegro, handlowane między innymi w XTB, Bossa, czy Degiro, kosztowały ponad 80 zł, a obecnie za jedną sztukę płacimy niewiele ponad 30 złotych? W dodatku w międzyczasie z polskiego rynku e-commerce zdążyła wycofać się potężna spółka Sea Limited z jej głośno reklamowaną do niedawna platformą “Shopee”. Polskiego rynku wcale nie podbił również inny potencjalny konkurent, czyli eBay.

Alibaba – potentat ze wschodu nie radzi sobie wiele lepiej

 

Zdj.: pl.wikipedia.org
Założyciel spółki Alibaba
Założyciel Alibaby, miliarder Jack Ma bywał na kursie kolizyjnym z chińskim rządem

Alibaba Group jest jednym z największych szeroko pojętych koncernów internetowych na świecie. Firma działa głównie w branży e-commerce i oferuje platformy handlowe, takie jak Alibaba.com, Taobao i Tmall, umożliwiające sprzedaż towarów przez firmy i sprzedawców indywidualnych na wzór naszych rodzimych platform internetowych. Firma zarządza także systemem płatności online Alipay, który jest popularny w Chinach. Jej założyciele, Jack Ma i Joe Tsai, odgrywają do dziś znaczącą rolę w chińskim sektorze technologicznym. Co ciekawe, Alibaba Group jest notowana nie tylko na azjatyckich indeksach giełdowych, ale także na giełdzie papierów wartościowych w Nowym Jorku w formie tak zwanych ADR-ów, czyli amerykańskich kwitów depozytowych.

Notatka

CZYTAJ WIĘCEJ! Zgodnie z zapowiedziami publikowanymi ze sporym wyprzedzeniem na naszym portalu, Alibaba podzieli się na sześć odrębnych podmiotów gospodarczych. Wielu analityków dostrzegało w tym szansę na szybki wzrost kursu akcji BABA, ale póki co taki scenariusz się nie zmaterializował.

Oczywiście, Alibaba to dużo więcej, niż tylko segment e-commerce. Pominąwszy Amazon, Microsoft i Alphabet, Alibaba to światowy lider w dziedzinie cloud computingu, który to segment, już po zaopatrzeniu się we właściwą infrastrukturę IT, jest niezwykle dochodowy. Ponadto, Alibaba inwestuje w media, rozrywkę, oraz przemysł logistyczny i dostawy. Tym samym, kurs walorów o tickerze BABA u rozmaitych brokerów giełdowych odzwierciedla nie tylko sytuację w branży handlu elektronicznego, ale także wyzwania, perspektywy i szanse na pozostałych polach działania tego chińskiego giganta. Póki co za jedną akcję trzeba zapłacić około 85 dolarów, podczas gdy w czasach świetności (zaledwie 3 lata temu! ) było to ponad 300 dolarów!

Co może pomóc segmentowi e-commerce?

Jeżeli uświadomimy sobie, że główną przyczyną spowolnienia w ramach handlu internetowego jest to, iż przeciętny Kowalski dwa razy obejrzy złotówkę z każdej ze stron, zanim ją wyda, recepta wydaje się oczywista – obniżki cen. Promocje i rabaty mogą przecież przyciągać nowych klientów i zachęcać do częstszych zakupów. Takie, powierzchowne myślenie byłoby jednak błędne, gdyż wojny cenowe z reguły prowadzą do wyczerpania ich uczestników, a także fatalnie oddziałują na podstawie wskaźniki wycen akcji, takie jak chociażby wskaźnika cena do zysku, czyli C/Z (P/E). Inwestorzy nie lubią kurczących się marż!

Jak zatem nakłonić klientów do sprawniejszego wydawania swoich oszczędności w sieci? Cóż, wydaje się, że bliższa prawdzie jest odpowiedź, iż zasadnicze znaczenie ma dostarczenie obsługi klienta na najwyższym poziomie, w tym szybkiego wsparcia i rozwiązywania problemów. Eksperci od lat tłumaczą ponadto, że doskonalenie interfejsu użytkownika (tak zwane zabiegi UI i UX) oraz usprawnienie procesu zakupów online wydatnie zwiększa wygodę i satysfakcję klientów. Każdy zatem sklep on-line, mały czy duży, może jeszcze znaleźć sporo miejsca do poprawy i rozwoju!

Podobał Ci się ten artykuł?
0
0

Autor

Na rynkach giełdowych inwestuję już ponad 12 lat. Od 5 lat interesuję się również kryptowalutami. Na codzień pracuję w sektorze finansowym, więc mam bieżące rozeznanie w świecie gospodarki i ekonomii. Cenię przede wszystkim solidną analizę fundamentalną przedsiębiorstw oraz inwestowanie długoterminowe.

Czytaj więcej

Udostępnij ten artykuł

Może Cię zainteresować

Dyskusja (0 komentarzy)

Dołącz do dyskusji

Nikt jeszcze nie dodał komentarza. Zaloguj się i bądź pierwszy! Opublikuj swoje przemyślenia i rozpocznij dyskusję.

Opinie
TOP Brokerzy giełdowi
76% rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty pieniężne.
Twój kapitał narażony jest na ryzyko
51% rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty pieniężne.