Analizując rozmaite gałęzie gospodarki, tak, aby być możliwie skutecznym w ramach handlu na giełdzie, trzeba sobie otwarcie powiedzieć, że sektor e-commerce, jak mało który nie może się pozbierać po minionych dwóch latach inflacyjnych zawirowań. Jeżeli spojrzymy na wyceny poszczególnych, czołowych spółek giełdowych z branży e-commerce, bez trudu możemy dostrzec duże problemy w odzyskaniu świetności z lat 2020 – 2021, gdzie perspektywy dla branży wydawały się wręcz doskonałe. Opustoszałe galerie handlowe, konkurencyjne ceny i rosnąca cyfryzacja społeczeństwa – miks doskonały? Jak się jednak okazało, spadające kursy walut i malejący dochód rozporządzalny to często fatalny miks dla wielu internetowych biznesów.
Udany e-commerce to nie tylko optymalizacja strony internetowej pod kątem urządzeń mobilnych albo zadbanie o bezpieczeństwo transakcji. Aby biznes faktycznie wypalił, powinno sprzyjać jeszcze otoczenie makroekonomiczne, a aktualne czasy są po prostu ciężkie.
Dla przeciwieństwa, można podać, że branża deweloperska (nieruchomościowa) potrafiła, częściowo za sprawą omawianego na naszych łamach programu rządowego Bezpieczny Kredyt 2%, nadrobić sporą część strat giełdowych i dzisiaj wykresy spółek takich jak Develia czy Dom Development są wręcz wyżej, niż w szczytowym 2021 roku. O e-commerce nie można jednak powiedzieć tego samego. Spójrzmy zatem na dwa ciekawe przypadki topowych firm e-commerce: jednej z naszego lokalnego podwórka, a drugiej lokowanej wśród światowego topu i zobaczmy, jaka jest ich bieżąca sytuacja.
Rzut oka na lokalne podwórko, czyli sytuacja Allegro
Mówiąc o sektorze handlu internetowego, nie można nie wspomnieć o spółce Allegro, czyli jednej z największych firm notowanych w ramach indeksu WIG 20. Czy jest ktoś, komu należy przedstawiać bliżej, co to jest Allegro? Jeżeli takowi się jednak znajdą, to z czysto dziennikarskiego obowiązku spieszymy wyjaśnić, iż jest to największa i najpopularniejszaplatforma e-commerce w Polsce, łącząca miliony kupujących i mnóstwo sprzedawców. Allegro oferuje ponadto rozmaite ciekawe usługi, takie jak Allegro Smart!, który umożliwia korzystanie z programu lojalnościowego i korzystnych zasad dostawy, oraz Allegro Pay, system płatności online.
Trzeba przyznać, że spółka Allegro, której akcje niezmiernie chętnie obejmowały rozmaite fundusze inwestycyjne, ale i indywidualni inwestorzy w trakcie bardzo udanego procesu IPO (tzw. publiczna oferta akcji), ma spore trudności na giełdzie. Jak inaczej nazwać bowiem sytuację, w której trzy lata temu akcje Allegro, handlowane między innymi w XTB, Bossa, czy Degiro, kosztowały ponad 80 zł, a obecnie za jedną sztukę płacimy niewiele ponad 30 złotych? W dodatku w międzyczasie z polskiego rynku e-commerce zdążyła wycofać się potężna spółka Sea Limited z jej głośno reklamowaną do niedawna platformą “Shopee”. Polskiego rynku wcale nie podbił również inny potencjalny konkurent, czyli eBay.
Alibaba – potentat ze wschodu nie radzi sobie wiele lepiej
Alibaba Group jest jednym z największych szeroko pojętych koncernów internetowych na świecie. Firma działa głównie w branży e-commerce i oferuje platformy handlowe, takie jak Alibaba.com, Taobao i Tmall, umożliwiające sprzedaż towarów przez firmy i sprzedawców indywidualnych na wzór naszych rodzimych platform internetowych. Firma zarządza także systemem płatności online Alipay, który jest popularny w Chinach. Jej założyciele, Jack Ma i Joe Tsai, odgrywają do dziś znaczącą rolę w chińskim sektorze technologicznym. Co ciekawe, Alibaba Group jest notowana nie tylko na azjatyckich indeksach giełdowych, ale także na giełdzie papierów wartościowych w Nowym Jorku w formie tak zwanych ADR-ów, czyli amerykańskich kwitów depozytowych.
Note
CZYTAJ WIĘCEJ! Zgodnie z zapowiedziami publikowanymi ze sporym wyprzedzeniem na naszym portalu, Alibaba podzieli się na sześć odrębnych podmiotów gospodarczych. Wielu analityków dostrzegało w tym szansę na szybki wzrost kursu akcji BABA, ale póki co taki scenariusz się nie zmaterializował.
Oczywiście, Alibaba to dużo więcej, niż tylko segment e-commerce. Pominąwszy Amazon, Microsoft i Alphabet, Alibaba to światowy lider w dziedzinie cloud computingu, który to segment, już po zaopatrzeniu się we właściwą infrastrukturę IT, jest niezwykle dochodowy. Ponadto, Alibaba inwestuje w media, rozrywkę, oraz przemysł logistyczny i dostawy. Tym samym, kurs walorów o tickerze BABA u rozmaitych brokerów giełdowych odzwierciedla nie tylko sytuację w branży handlu elektronicznego, ale także wyzwania, perspektywy i szanse na pozostałych polach działania tego chińskiego giganta. Póki co za jedną akcję trzeba zapłacić około 85 dolarów, podczas gdy w czasach świetności (zaledwie 3 lata temu! ) było to ponad 300 dolarów!
Jeżeli uświadomimy sobie, że główną przyczyną spowolnienia w ramach handlu internetowego jest to, iż przeciętny Kowalski dwa razy obejrzy złotówkę z każdej ze stron, zanim ją wyda, recepta wydaje się oczywista – obniżki cen. Promocje i rabaty mogą przecież przyciągać nowych klientów i zachęcać do częstszych zakupów. Takie, powierzchowne myślenie byłoby jednak błędne, gdyż wojny cenowe z reguły prowadzą do wyczerpania ich uczestników, a także fatalnie oddziałują na podstawie wskaźniki wycen akcji, takie jak chociażby wskaźnika cena do zysku, czyli C/Z (P/E). Inwestorzy nie lubią kurczących się marż!
Jak zatem nakłonić klientów do sprawniejszego wydawania swoich oszczędności w sieci? Cóż, wydaje się, że bliższa prawdzie jest odpowiedź, iż zasadnicze znaczenie ma dostarczenie obsługi klienta na najwyższym poziomie, w tym szybkiego wsparcia i rozwiązywania problemów. Eksperci od lat tłumaczą ponadto, że doskonalenie interfejsu użytkownika (tak zwane zabiegi UI i UX) oraz usprawnienie procesu zakupów online wydatnie zwiększa wygodę i satysfakcję klientów. Każdy zatem sklep on-line, mały czy duży, może jeszcze znaleźć sporo miejsca do poprawy i rozwoju!
Na rynkach giełdowych inwestuję już ponad 12 lat. Od 5 lat interesuję się również kryptowalutami. Na codzień pracuję w sektorze finansowym, więc mam bieżące rozeznanie w świecie gospodarki i ekonomii. Cenię przede wszystkim solidną analizę fundamentalną przedsiębiorstw oraz inwestowanie długoterminowe.
Post discussion: 0 comments
Nobody has commented yet. Log in and be the first! Post your thoughts and start the discussion.