PKP Cargo, największy kolejowy przewoźnik towarowy w Polsce i drugi co do wielkości w Unii Europejskiej, jest obecnie uwikłany w spór zbiorowy dotyczący podwyżek wynagrodzeń. Pomimo osiągnięcia porozumienia ze związkami zawodowymi reprezentującymi ponad 50% pracowników, osiem innych organizacji pracowniczych wszczęło spór, opowiadając się za wcześniejszymi ustalonymi podwyżkami płac innymi, niż te uzgodnione.
CZYTAJ WIĘCEJ! Na bieżąco monitorujemy bieg spraw w segmencie kolejowym. Zainteresowanych odsyłamy do lektury artykułu na temat przejęcia spółki Torpol przez spółkę CPK.
Konflikt wynika z decyzji spółki o wdrożeniu podwyżek wynagrodzeń od 1 stycznia 2024 r., których wartość szacowana jest na 170 mln zł. Trzy największe związki zawodowe zgodziły się na tę propozycję, co skutkuje średnią podwyżką w wysokości 420 zł na pracownika. Jednak osiem związków, które nie wyraziły zgody, naciska na podwyżkę o 400 zł dla wszystkich pracowników od 1 października 2023 r., co wymagałoby dodatkowych 40 mln zł ze środków spółki.
Czym zajmuje się PKP Cargo?
PKP Cargo, które zadebiutowało na warszawskiej giełdzie w 2013 r. i wchodzi w skład indeksu giełdowego mWIG40, w 2022 r. odnotowało 5,39 mld zł skonsolidowanych przychodów. Spółka prowadzi działalność w różnych segmentach, w tym w zakresie przewozów towarowych, usług intermodalnych, spedycji i napraw taboru kolejowego, a także posiada własne zaplecze modernizacyjne i terminale.
Kondycja finansowa spółki jest kwestionowana przez spadek masowych przewozów tranzytowych surowców, w szczególności węgla, a także kryzys w segmencie intermodalnym spowodowany wojną na Ukrainie i znacznym ograniczeniem przewozów na tak zwanym “Nowym Jedwabnym Szlaku“. Czynniki te negatywnie wpłynęły na poziom wolumenów. Ponadto PKP Cargo realizuje ambitny program inwestycyjny, obejmujący zakup nowych lokomotyw wielosystemowych i modernizację wagonów, a także modernizację terminali.
PKP Cargo ma trwały problem z rentownością
Michał Sztabler, analityk Noble Securities, podkreśla trudność w osiągnięciu dodatniego wyniku finansowego, który można utrzymać niezależnie od bieżącej koniunktury gospodarczej i warunków rynkowych, zwłaszcza gdy ponad 50% kosztów operacyjnych PKP Cargo ma charakter stały, a wynagrodzenia i pochodne stanowią 35-40% tych kosztów.
Zbyt hojne zwiększanie bieżących kosztów operacyjnych (OPEX) mogłoby zagrozić nieprzerwanej zdolności spółki do finansowania rozwoju (CAPEX).
Spór między związkami zawodowymi podkreśla szerszy konflikt w firmie. Trzy największe związki zawodowe publicznie stwierdziły, że wynegocjowana podwyżka wynosi średnio 430 zł na pracownika, co z pochodnymi daje około 770 zł na osobę.
Podkreślają, że porozumienie nie wyklucza możliwości ubiegania się o kolejne podwyżki płac w 2024 roku. Związki, które nie zgodziły się na warunki, domagają się wyższej kwoty i naciskają na wcześniejszą datę wdrożenia. Można powiedzieć, że są to klasyczne postulaty strony związkowej (społecznej), powtarzane w wielu innych firmach, szczególnie państwowych, takich jak chociażby JSW S.A.
Związkowcy stoją na stanowisku, że podwyżki są niezbędne
Tymczasem Leszek Miętek, przewodniczący Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych, w odpowiedzi na postulaty innych związków argumentował, że opóźnienie podwyżek do przyszłego roku może być strategicznym posunięciem zarządu spółki, mającym na celu zabezpieczenie premii przed potencjalnymi zmianami kadrowymi. Trudno przesądzić, czyje argumenty są bardziej przemawiające, niemniej jednak inflacja z pewnością wzmaga roszczenia płacowe.
Miętek podkreślił również znaczenie reform w całej firmie, aby zapobiec drastycznemu scenariuszowi, czyli bankructwu i utracie ponad 14 000 miejsc pracy.
Trwający spór odzwierciedla napięcia między potrzebą ostrożności finansowej na wymagającym rynku a żądaniami pracowników dotyczącymi godziwego wynagrodzenia. PKP Cargo musi poradzić sobie z tymi kwestiami, zachowując jednocześnie swoje możliwości operacyjne i plany inwestycyjne, aby zapewnić długoterminową stabilność i konkurencyjność w branży kolejowych przewozów towarowych.
Post discussion: 0 comments
Nobody has commented yet. Log in and be the first! Post your thoughts and start the discussion.