Jeżeli chodzi o nasz rodzimy, czołowy indeks Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, a więc znany wszystkim powszechnie WIG-20, to wielu kojarzy się on przede wszystkim z potężnym udziałem spółek z udziałem Skarbu Państwa. Niestety, wysoko skapitalizowanych, prywatnych firm giełdowych ciągle u nas jak na lekarstwo. Na tym tle pozytywnie wyróżnia się jednak kilka czołowych podmiotów, takich jak chociażby Kruk, Allegro, Dino Polska, czy też oczywiście CD-Projekt. I to na tej ostatniej firmie, przez lata stanowiące prawdziwy wzór dla całego szerokiego rynku, zamierzamy się dzisiaj skupić!
Notatka
Firma CD Projekt jest polskim przedsiębiorstwem działającym w branży gier komputerowych. Została założona przez Marcina Iwińskiego i Michała Kicińskiego, początkowo jako studio zajmujące się dystrybucją gier importowanych do Polski. Jednak szybko firma rozwinęła się i stała się jednym z najważniejszych graczy w globalnej przemyśle gier, a ich studio CD Projekt Red zasłynęło między innymi produkcją gier inspirowanych światem pisarza Andrzeja Sapkowskiego.
Po tym, jak notowania akcji CD-Projektu osiągnęły swój cenowy punkt ATH na poziomie blisko 450 złotych w sierpniu 2020 roku i praktycznie ponowiły go w grudniu tego samego roku, akcjonariusze odczuli prawdziwy “zimny prysznic”. Negatywne otoczenie rynkowe i gorsza od zapowiadanej premiera gry Cyberpunk sprowadziły bowiem wycenę CD-Projekt do poziomu zaledwie 82 zł za walor we wrześniu 2022 roku. Te przykre wydarzenia skorelowane były także z kiepskimi wynikami technologicznego indeksu NASDAQ za Oceanem, w tym opisywanymi na naszym portalu spadkami wycen amerykańskich spółek. Pytanie zatem, gdzie szukać nowych szans dla kultowego polskiego game dewelopera?
Od podmiotu, który przez lata uznawany był za niekwestionowanego lidera w segmencie gamingu, trudno oczekiwać w zasadzie czegoś innego, niż pomyślnego wypuszczania kolejnych głośnych, wysokomarżowych premier gier komputerowych! Takie stwierdzenie potencjalnie zalatuje banałem.
Jednak dynamiczny wzrost kursów takich konkurencyjnych podmiotów, jak między innymi CI Games albo 11 Bit Studios, można upatrywać właśnie w fakcie rozgrywania przez rynek premier długo oczekiwanych tytułów. Należą do nich chociażby Lords of the Fallen, Frostpunk 2 oraz The Invincible. Od Cd-Projektu oczekuje się zatem mniej więcej tego samego, tylko więcej, częściej i jeszcze bardziej globalnie!
Aby zatem akcje Cd-Projektu na nowo okupowały szczyty rankingów popularności u poszczególnych brokerów giełdowych, firma musi ustrzegać się błędów popełnionych przy okazji premiery Cyberpunka2077!
Gra, choć bardzo oczekiwana, spotkała się ze zmasowaną krytyką za liczne błędy i problemy techniczne, szczególnie na starszych konsolach. To doprowadziło do wycofania gry ze sprzedaży na niektórych platformach oraz wielu kosztownych dla firmy zwrotu pieniędzy dla niezadowolonych graczy. Finalnie, jak poinformowała spółka w raporcie bieżącym 34/2021, z dniem 21 czerwca 2021 r. Cyberpunk wrócił do elektronicznego sklepu PlayStation Store. Skaza na wizerunku pozostała jednak praktyczne aż do dnia dzisiejszego.
Notatka
CD Projekt jest znane przede wszystkim ze swoich flagowych serii gier, takich jak “The Witcher” i “Cyberpunk 2077“. Seria “The Witcher” opiera się na serii książek wspomnianego wyżej Andrzeja Sapkowskiego i stała się niezwykle popularna zarówno w Polsce, jak i za granicą. W szczególności Gra “Wiedźmin 3: Dziki Gon” zdobyła liczne nagrody i uznanie za swoją jakość, fabułę oraz otwarty świat. Równie ciepło przyjęte były oba rozbudowane dodatki do tej gry.
Jakie powinny być nowe gry Cd-Projekt?
Aby odpowiedzieć na pytanie, jakie gry powinien wypuszczać CD-Projekt, cofnijmy się nieco w czasie. Otóż, pierwotny sukces giełdowy spółki CD Projekt i jej inwestorów był rezultatem co najmniej kilku kluczowych czynników, które przyczyniły się do ugruntowania jej pozycji jako jednego z wiodących graczy w przemyśle gier komputerowych. Przede wszystkim, dobrze dla handlujących na giełdzie, firma postawiła na jakość i innowację, tworząc gry, które wyróżniały się zarówno pod względem fabuły, jak i rozgrywki. Już sama tylko seria “The Witcher” stała się symbolem tego podejścia. Przygody wiedźmina Geralta to w końcu gry oferujące ponad wszystko kompleksowe historie, rozbudowane światy oraz unikalne postacie.
Komercyjny sukces CD Projekt wynikał z połączenia innowacyjności, jakości, zaangażowania społeczności oraz zdolności do adaptacji i poprawy w obliczu wyzwań. To wszystko przyczyniło się do kapitalizacji giełdowej CD-Projektu wyrażanej w miliardach złotych. Warto również podkreślić zaangażowanie CD Projekt w kreowanie otwartych światów, które zachęcają graczy do eksploracji i odkrywania.
Trzeba także dodać, że od nowych tytułów, takich jak chociażby nadchodzący Phantom of Liberty oczekuje się tworzenia entuzjastycznej “gorączki wyczekiwania”. CD-Projekt wielokrotnie pokazał, że jak mało która firma potrafi umiejętnie zarządzać emocjami fanów czekających na kolejne gry “Redów”. Spółka również umiejętnie korzystała z marketingu i promocji, budując hype wokół swoich nowych projektów. Strategie reklamowe, teasery i regularna komunikacja z fanami tworzyły dużą ekscytację wokół premier gier CD Projekt. Również otwarty dialog z graczami i podejmowanie korekt na podstawie ich opinii przyczyniały się do budowy zaufania do marki. Tak powinno być i w przyszłości, aby uniknąć minionych problemów tej i wielu innych spółek gamingowych.
Rozwój segmentów pobocznych, takich jak moda na retro oraz wciągające gry mobilne
Warto na końcu wspomnieć także o potrzebie dalszego rozwijania pobocznych sektorów swojej działalności. Trudno bowiem, aby tak prężne studio finansowało się jedynie z globalnych premier gier typu single player, wypuszczanych raz na dobrych kilka lat. Dwa podstawowe kierunki rozwoju, jakie wydają się oczywiste, to poszerzanie asortymentu sklepu internetowego z grami retro GOG oraz umiejętne rozwijanie się na polu gier mobilnych. W tym pierwszym zakresie, spółka może czerpać chociażby z doświadczeń korporacji Sony, która skutecznie rozwija swój segment e-sprzedaży. Jak chodzi zaś o gry mobilne (takie jak Gwint: Wiedźmińska Gra Karciana, czy Witcher: Zabójca Potworów), to punktem odniesienia może być chociażby dolnośląskie studio Ten Square Games, słynące z niezwykle udanego hitu komercyjnego Fishing Clash.
Na rynkach giełdowych inwestuję już ponad 12 lat. Od 5 lat interesuję się również kryptowalutami. Na codzień pracuję w sektorze finansowym, więc mam bieżące rozeznanie w świecie gospodarki i ekonomii. Cenię przede wszystkim solidną analizę fundamentalną przedsiębiorstw oraz inwestowanie długoterminowe.
Dyskusja (0 komentarzy)
Nikt jeszcze nie dodał komentarza. Zaloguj się i bądź pierwszy! Opublikuj swoje przemyślenia i rozpocznij dyskusję.