Trudno wskazać osobę mieszkająca w Polsce, która nie słyszałaby o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Centralny Port Komunikacyjny (CPK) to innowacyjny i ambitny projekt infrastrukturalny, który ma na celu stworzenie nowoczesnego węzła transportowego na międzynarodową skalę. CPK ma być strategicznym punktem spotkania różnych środków transportu, integrującym lotnisko, koleje wysokich prędkości oraz rozbudowaną infrastrukturę drogową. CPK śmiało można zatem uznać za jedną z najistotniejszych polskich inwestycji infrastrukturalnych ostatnich dekad.
Note
CPK ma być zlokalizowane w rejonie Baranowa, około 40 km od Warszawy. Planowany obszar działania wynosi około 3 000 ha, co sprawia, że będzie to jedno z największych tego typu przedsięwzięć w Europie. Centralny Port Komunikacyjny ma być połączeniem międzynarodowego portu lotniczego, dwóch stacji kolejowych i rozbudowanych autostrad, co stworzy zintegrowany system transportowy.
Trzeba też wiedzieć, że głównym elementem CPK będzie Międzynarodowy Port Lotniczy Solidarność. Ten nowoczesny port lotniczy ma zostać rozbudowany i zmodernizowany, aby zapewnić obsługę dużego ruchu pasażerskiego oraz towarowego. Celem CPK jest uczynienie z Warszawy jednego z głównych węzłów lotniczych w Europie Środkowej, przyciągając międzynarodowe linie lotnicze i zwiększając liczbę połączeń na całym świecie. Dla ludzi, którzy lokują swoje oszczędności na giełdzie, pojawia się zatem postawione w tytule niniejszego artykułu pytanie, akcje których spółek mogą zyskać na budowie CPK.
Spółki z branży kolejowej mogą mieć dużo zleceń!
Koleje wysokich prędkości (HSR) to bez wątpienia jeden z kluczowych elementów CPK. Planowana jest bowiem budowa nowoczesnych tras kolejowych łączących CPK z innymi dużymi miastami w Polsce oraz z międzynarodowymi korytarzami kolejowymi. HSR ma znacznie skrócić czas podróży między miastami i zwiększyć wygodę oraz efektywność transportu. A skoro tak, to w naturalny sposób uwaga inwestorów powinna kierować się w stronę spółek takich jak Trakcja S.A., czy Torpol S.A., prężnie działających w segmencie kolejowym. Obie firmy legitymują się stosownymi przewagami rynkowymi, pozwalającymi skutecznie ubiegać się o realizację wielu zamówień publicznych.
Note
CZYTAJ WIĘCEJ! Na temat spółki Torpol wypowiadaliśmy się nie tak dawno w ramach artykułu “Torpol w rękach państwowych – Czy to dobrze wróży na przyszłość?”. Od omawianego wówczas przejęcia akcji Torpol przez podmiot państwowy notowania akcji rzeczywiście spadły, co wielu może potencjalnie odczytywać jako sygnał do opłacalnego wejścia w inwestycję.
Odważne projekty rządowe mówią o tym, że jednym z zasadniczych celów CPK jest wprowadzenie szybkich połączeń kolejowych pomiędzy Warszawą a innymi miastami w Polsce. To bardzo obiecujące zapewnienia w kontekście dalszego rozwoju Polskich Kolei Państwowych. PKP może skorzystać na rozbudowie infrastruktury i zwiększeniu liczby podróżnych, co przyczyni się do wzrostu zysków i inwestycji w sektorze kolejowym. Pośrednio ten pozytywny trend może przełożyć się także na lepsze wyniki spółek powiązanych, do których zaliczyć można chociażby operatora logistycznego PKP Cargo S.A..
Uruchomienie CPK oznacza też wiele nowych połączeń drogowych
Równie ważną częścią CPK będzie rozległa sieć autostrad i dróg szybkiego ruchu, które umożliwią sprawną komunikację między różnymi obszarami kraju oraz zewnętrznymi granicami. CPK ma być połączone z istniejącymi autostradami, co przyczyni się do odciążenia innych odcinków dróg i zwiększy płynność ruchu. Oprócz aspektów gospodarczych, pozytywnie wpłynie to również wpływ na środowisko. Wykorzystanie nowoczesnych technologii, uwzględnienie OZE i zintegrowanie różnych środków transportu może zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych i ograniczyć negatywny wpływ na środowisko naturalne.
CPK ma przyczynić się do przyspieszenia rozwoju gospodarczego kraju poprzez zwiększenie dostępności i mobilności, co przyciągnie nowe inwestycje i rozwój różnych sektorów. Poprawa infrastruktury transportowej może zaś przyczynić się do decentralizacji i wyrównania szans rozwojowych różnych regionów Polski.
Biorąc pod uwagę, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego napędzi inwestycje drogowe, warto, przeglądając możliwości inwestycyjne oferowane przez różnych brokerów giełdowych, poddać analizie chociażby spółkę Mirbud S.A. oraz Erbud S.A. Obie mają znaczny potencjał pod kątem prowadzenia złożonych inwestycji drogowych w roli generalnego wykonawcy. Podobnie korzystnie CPK może oddziaływać na wyniki spółek takich jak Budimex, czy Polimex Mostostal, albo, szerzej ujmując, cały sub-indeks WIG-BUDOWNICTWO wyróżniany w ramach naszego warszawskiego indeksu giełdowego.
CPK powinno wesprzeć również wiele innych gałęzi naszej gospodarki!
Warto na koniec zauważyć, że CPK to naprawdę kompleksowy projekt, a korzyści i grono beneficjentów mogą być bardziej rozległe i różnorodne, niż te wymienione przez nas powyżej. Infrastruktura transportowa odgrywa przecież kluczową rolę w rozwoju gospodarczym. Obok środków z Krajowego Planu Odbudowy, Centralny Port Komunikacyjny może być dodatkowym paliwem do zdrowego wzrostu naszej gospodarki.
CPK ma szansę stać się ważnym centrum logistycznym i biznesowym, przyciągającym inwestycje i rozwijającym różnorodne sektory gospodarki.
CPK jako nowoczesny węzeł transportowy może przyciągnąć firmy logistyczne i przewoźników, które skorzystają na lepszym dostępie do rozbudowanej infrastruktury transportowej. Uruchomienie CPK ma także duże szanse przyczynić się także do rozwoju turystyki i biznesu w okolicznych regionach, co korzystnie wpłynie na firmy usługowe, hotelowe, gastronomiczne i inne działające lokalnie wokół terenu lotniska i hubu komunikacyjnego. Niewykluczone wręcz, że rozwój CPK przyczyni się w dłuższym horyzoncie czasowym do nowych debiutów giełdowych w ramach procesów IPO!
Na rynkach giełdowych inwestuję już ponad 12 lat. Od 5 lat interesuję się również kryptowalutami. Na codzień pracuję w sektorze finansowym, więc mam bieżące rozeznanie w świecie gospodarki i ekonomii. Cenię przede wszystkim solidną analizę fundamentalną przedsiębiorstw oraz inwestowanie długoterminowe.
Post discussion: 0 comments
Nobody has commented yet. Log in and be the first! Post your thoughts and start the discussion.