Informacje o akcjach Amazon (AMZN)
Amazon jest jedną z największych spółek giełdowych na świecie – jego kapitalizacja rynkowa przekracza jeden bilion, czyli tysiąc miliardów dolarów. Akcje Amazona są jednymi z najpopularniejszych na rynku, być może dlatego, że w ciągu ostatnich 10 lat przyniosły inwestorom ponadstandardowy zwrot (około 1 500%).
Cena akcji tej szybko rozwijającej się spółki była do niedawna jedną z najwyższych na rynku. Jednak 6 czerwca 2022 roku miał miejsce podział (split) akcji Amazona w stosunku 20:1 – jedna istniejąca akcja została podzielona na 20 nowych. Dzięki temu udziały w AMZN stały się bardziej dostępne dla szerokiego grona inwestorów.
Chcesz wiedzieć, jak można zainwestować w akcje Amazona i czy inwestowanie w tę szybko rozwijającą się firmę jest tego warte? A jeśli tak, to w jaki sposób inwestor z Polski może łatwo kupić te udziały? Czytaj dalej!
Treść artykułu
Historia firmy Amazon w pigułce
Za sukcesem Amazona stoi przede wszystkim jeden człowiek – ambitny wizjoner Jeff Bezos. Założyciel, CEO (do 2021 roku), największy akcjonariusz (posiada 12,7% udziałów) i od 2017 roku jeden z najbogatszych ludzi na świecie (o pozycję najbogatszego człowieka “walczy” z Elonem Muskem).
W 1994 roku założył firmę w swoim garażu jako jeden z pierwszych sklepów internetowych. Początkowo sprzedawał tylko książki, lecz wkrótce rozszerzył ofertę swojego sklepu o inne towary i stopniowo osiągnął status, jaki posiada dziś – Amazon jest największym sklepem internetowym na świecie i nie tylko.
Bezos lubi wkraczać na nowe rynki i badać niezbadane dotąd obszary. W Stanach Zjednoczonych trudno byłoby znaleźć firmę działającą w tak wielu dziedzinach. Aktualnie drugim filarem działalności Amazona są usługi w chmurze – Amazon Web Services są obecnie największą pamięcią masową w chmurze w skali globalnej.
Zdolność do udanego wchodzenia w nowe obszary działalności (robotyka, sztuczna inteligencja, media, opieka zdrowotna) jest jedną z najcenniejszych cech strategii biznesowej tego przedsiębiorstwa. Szczególnie w ciągu ostatnich kilku lat ekspansja Amazona odbywa się w bardzo szybkim tempie, a ponieważ połyka ona dużo pieniędzy, spółka nie generuje żadnych oszałamiających zysków.
Głównym celem tej firmy nie jest zysk, ale wzrost.
Filary działalności Amazona
Amazon.com Inc. jest największym na świecie internetowym sprzedawcą detalicznym, szybko rozwijającym się w wielu obszarach swojej działalności, w tym e-commerce, usługach w chmurze i reklamie cyfrowej. Sprzedaje również produkty takie jak osobisty asystent Alexa, e-czytnik Kindle, telewizja Fire TV oraz filmy i programy telewizyjne za pośrednictwem platformy Amazon Prime Video. Do konkurentów Amazona zaliczają się spółki Walmart i Alibaba.
Segmenty działalności spółki Amazon
Amazon dzieli swoją działalność na trzy segmenty: Ameryka Północna, Międzynarodowy i AWS (Amazon Web Services). Pierwsze dwa z tych segmentów, Ameryka Północna i Międzynarodowy, odnoszą się do geograficznego podziału działalności detalicznej spółki. Generują one przychody z handlu detalicznego w Ameryce Północnej i w reszcie świata, jak również z subskrypcji i eksportu w tych regionach.
Sprzedaż detaliczną można dodatkowo podzielić na sklepy internetowe, które odpowiadają za większość przychodów, oraz sklepy stacjonarne. W skali całej firmy w IV kwartale 2021 roku sklepy internetowe wygenerowały 66,1 miliarda dolarów, co reprezentuje około 48% zysku netto spółki, podczas gdy sklepy stacjonarne wygenerowały 4,7 miliarda dolarów przychodów, co stanowi około 3% zysku netto Amazona.
Ameryka Północna
Segment północnoamerykański Amazona jest najważniejszy dla spółki pod względem przychodów, które w IV kwartale roku fiskalnego 2021 wyniosły 82,4 miliarda dolarów. Był to wzrost o 9,3% w porównaniu z poprzednim kwartałem i stanowi około 60% przychodów firmy. Segment odnotował w tym kwartale stratę operacyjną w wysokości 206 milionów dolarów, co stanowi znaczne pogorszenie w porównaniu z zyskiem operacyjnym w wysokości 2,9 miliarda dolarów z poprzedniego kwartału.
Oprócz sprzedaży detalicznej, innym ważnym źródłem dochodów dla segmentu Ameryki Północnej spółki są subskrypcje, w tym Amazon Prime, który oferuje nieograniczoną darmową dostawę i nieograniczony dostęp do filmów, serialów telewizyjnych i innych treści.
Międzynarodowy
Segment Międzynarodowy spółki Amazon obejmuje sprzedaż detaliczną produktów konsumenckich i subskrypcji do skupiających się na arenie międzynarodowej sklepów internetowych. W jego skład wchodzi również sprzedaż eksportowa z tych sklepów, ale nie sprzedaż ze sklepów internetowych w Ameryce Północnej.
Segment ten odnotował w IV kwartale 2021 roku stratę operacyjną w wysokości 1,6 miliarda dolarów, co stanowi znaczne pogorszenie w porównaniu z zyskiem operacyjnym w wysokości 363 milionów dolarów z poprzedniego kwartału. Sprzedaż netto segmentu Międzynarodowego odnotowała spadek o niespełna 1% w ujęciu rocznym do 37,3 miliarda dolarów, co stanowi około 27% całkowitej sprzedaży netto.
Amazon Web Services (AWS)
Platforma chmurowa Amazon Web Services (AWS), która zadebiutowała w 2006 roku, świadczy usługi dla firm, agencji rządowych i instytucji akademickich w zakresie przechowywania informacji i dostarczania treści.
Amazon twierdzi, że AWS oferuje “platformę infrastrukturalną w chmurze” dla wszelkiego rodzaju “rozwiązań”, takich jak hosting aplikacji i stron internetowych, dostarczanie firmowych technologii informatycznych (IT) i dostarczanie treści.
Segment AWS spółki Amazon wygenerował w IV kwartale 2021 roku 17,8 miliarda dolarów przychodów i 5,3 miliarda zysku operacyjnego. Sprzedaż netto i zysk operacyjny wzrosły odpowiednio o 39,5% i 48,5% w porównaniu z poprzednim kwartałem. Chociaż sprzedaż netto segmentu AWS jest niższa niż sprzedaż netto segmentów Ameryki Północnej i Międzynarodowego, przychody operacyjne AWS są znacznie wyższe. Segment AWS odpowiada za około 13% całkowitej sprzedaży netto Amazonu. Z uwagi na fakt, że pozostałe dwa segmenty odnotowały straty w IV kwartale, dochody z AWS odpowiadały za cały zysk operacyjny spółki w tym okresie.
Amazon kontroluje około jednej trzeciej globalnego rynku usług w chmurze, znacznie więcej niż jego kolejny najbliższy konkurent. Największymi konkurentami AWS są
Wzrost przychodów spółki Amazon od 2010 roku.[/caption]
W jaki sposób Amazon zarabia pieniądze w segmentach “Ameryka Północna” i “Międzynarodowy”?
Jeśli chodzi o handel detaliczny, Amazon zarabia pieniądze na 7 sposobów:
- Sprzedaż detaliczna: W 2021 roku sprzedaż detaliczna Amazona wyniosła ponad 469 miliardów dolarów, co stanowi znaczną część przychodów spółki. Opłaty za sprzedaż detaliczną różnią się w zależności od lokalizacji geograficznej.
- Subskrypcja Amazon Prime: Amazon Prime to usługa subskrypcyjna sprzedawana przez Amazon. Opłaty mogą być uiszczane miesięcznie lub rocznie. Usługa ta kosztuje 12,99 dolara miesięcznie lub 119 dolarów rocznie. Dzięki subskrypcji Prime członkowie mogą zaoszczędzić na kosztach wysyłki, uzyskują dostęp do Prime Music, Prime Reading i Prime Video oraz kwalifikują się do ofert specjalnych. Dochód ze sprzedaży Amazon Prime w 2021 roku przekroczył poziom 30 miliardów dolarów.
- Asystent Amazon Alexa: Portfel produktów i usług Amazona obejmuje również inteligentny asystent głosowy Alexa. Inteligentne głośniki Alexa kosztują od 40 do 200 dolarów. Korzystanie z urządzeń obsługujących Amazon Alexa jest całkowicie wolne od miesięcznych opłat. Szacuje się, że marża zysku brutto z Alexy wynosi mniej więcej 90%.
- Wydawnictwo KDP: Amazon jest jedną z największych platform dla autorów, którzy mogą tutaj samodzielnie publikować i drukować książki – wszystko to za pośrednictwem wydawnictwa KDP. Amazon zarabia 30% lub więcej z każdej wydrukowanej lub sprzedanej książki, przy tym, że autorzy otrzymują tantiemy w wysokości od 35% do 70%. Książki można drukować w miękkiej i twardej oprawie, ale także w formie cyfrowej.
- Kindle: Amazon – dzięki swoim e-czytnikom Kindle – jest liderem w branży cyfrowych platform książkowych. Chociaż powszechnie szacuje się, że urządzenia te są sprzedawane po kosztach produkcji lub ze stratą, spółka osiąga zyski z reklamy i sprzedaży książek. Sprzedaż mediów stanowi koszt każdej książki sprzedanej na tej platformie. Czytelnicy mogą kupić nieograniczoną subskrypcję Kindle za 9,99 USD miesięcznie lub zapłacić za każdą zakupioną książkę z osobna, przy tym, że Amazon zatrzymuje 0,15 dolara za każdy megabajt (wielkość pliku) książki. Książki o cenie wyższej niż 2,99 dolara podlegają również opłatom za dostawę, które różnią się w zależności od kraju.
- Amazon Video: Amazon Prime Video to kolejna usługa subskrypcyjna, którą Amazon sprzedaje za 9 USD miesięcznie. Umożliwia ona subskrybentom oglądanie filmów i programów telewizyjnych. Oferta Amazon Prime Video nieustannie rośnie i podobno zawiera już ponad 24 000 filmów i 2 100 seriali telewizyjnych, przy tym, że autorem niektórych z nich jest sam Amazon.
- Amazon Music: Usługa Amazon Music kosztuje 7,99 dolara miesięcznie lub 79 dolarów rocznie. Oprócz kosztów subskrypcji, Amazon zarabia również na wydawaniu niezależnej muzyki. Autor piosenki otrzymuje 0,00402 dolara za każde odtworzenie, co stanowi mniej więcej średnią w ten branży (Spotify, YouTube).
Amazon jest również właścicielem ponad 40 spółek zależnych, m.in. Audible, Diapers.com, IMDb czy Zappos.
Do największych konkurentów Amazona należą Walmart, eBay i Apple. Według portalu Statista, udział Amazona w rynku sprzedaży detalicznej w 2021 roku wynosił 38,7%, podczas gdy jego najbliższy konkurent – Walmart – miał zaledwie 5,3% udziału w tym rynku. Jeśli chodzi o sprzedaż detaliczną on-line, Amazon jest zdecydowanie największym graczem w tej branży.
Chociaż spółka jest najbardziej znana z branży sprzedaży detalicznej, z powodzeniem rozszerzyła swoją działalność na działalność wydawniczą i produkcyjną. Zarabia na powyższych subskrypcjach, a także na tworzeniu własnych treści.
O akcjach Amazona
Scale typeAmazon / AMZNLoadingLoadingIPO akcji Amazona na nowojorskiej giełdzie papierów wartościowych miało miejsce już w 1997 roku – cena jednej akcji wynosiła wtedy 18 dolarów. Akcje tej spółki cechują się przyzwoitym wzrostem w długim okresie, zwłaszcza od 2009 roku, co widać na poniższym wykresie. Obecnie (czerwiec 2023 roku) ich cena wynosi 129 dolarów. Od daty IPO miały miejsce już 4 podziały (splity) akcji Amazona:
- czerwiec 1998: podział w stosunku 2:1
- styczeń 1999: podział w stosunku 3:1
- wrzesień 1999: podział akcji w stosunku 2:1
- czerwiec 2022: podział akcji w stosunku 20:1
Oznacza to, że każda pierwotna akcja wyemitowana w momencie IPO została podzielona na 240 obecnych akcji.
Jeśli kupiłeś akcje Amazona w 2009 roku, Twoja inwestycja (13 lat później) jest warta około 43 razy więcej! A ktokolwiek kupił akcje tej spółki w momencie IPO (wejścia spółki na rynek) w 1997 roku, może cieszyć się zyskiem w wysokości 1 800-krotności swojej inwestycji!
Alfą i omegą działalności Amazona jest targowisko z ponad 1,7 miliona małych i średnio dużych firm, które sprzedają na nim swoje produkty. Konsumenci i firmy mogą znaleźć prawie każdy produkt na tej platformie. Klienci doceniają atrakcyjne ceny większości produktów oraz łatwość korzystania z platformy i usług subskrypcyjnych.
Wzrost ceny akcji Amazona w latach 2000-2021 Aż do niedawna tylko niewiele spółek na świecie miało droższe akcje niż Amazon – pojedynczy udział w tej korporacji kosztował ponad 3 000 dolarów. Oczywiście, w rezultacie podziału akcji w stosunku 20:1, cena akcji spółki znacznie spadła, ale nawet obecna cena może być zbyt wysoka dla niektórych inwestorów. Ale nie martw się – są dwa sposoby, jak uniknąć kupowania całych akcji. Pierwszy z nich polega na zakupie akcji ułamkowych – części jednego udziału. Opcję tę oferuje coraz większa liczba brokerów. Innym sposobem na zainwestowanie w akcje Amazona, jeśli masz mało pieniędzy niż potrzebowałbyś na zakup większej liczby całych akcji, jest zakup za pośrednictwem lewarowanego kontraktu CFD (patrz poniżej).
Wysoka cena akcji tej spółki wynikała również z faktu, że Amazon – podobnie jak Alphabet (Google) – przez długi czas nie przystąpił do podziału akcji, w przeciwieństwie do, na przykład, szybko rozwijającej się firmy Apple, która wielokrotnie podzieliła swoje akcje, aby utrzymać ich atrakcyjność dla inwestorów. Niemniej jednak, w 2022 roku Amazon (podobnie jak Alphabet) zdecydował, że wreszcie nadszedł czas na split.
Obecnie (w czerwcu 2023 roku) kapitalizacja rynkowa Amazona wynosi około 1 500 miliardów dolarów, przy tym, że w 2018 roku Amazon stał się dopiero drugą firmą po Apple, która przekroczyła kapitalizację rynkową w wysokości biliona dolarów.
Czy to możliwe, że wzrost akcji Apple będzie kontynuować, a firma stanie się jeszcze bardziej wartościowa?
Amazon a dywidenda
Strategia handlowa Amazona jak dotąd wykluczała wypłatę dywidendy akcjonariuszom. Prawie całe zyski spółki są automatycznie reinwestowane, dzięki czemu firma stale rośnie.
Jeśli chcesz zainwestować w spółki, które wypłacają dywidendę swoim udziałowcom, rozważ inwestycję w przedsiębiorstwa takie jak Coca-Cola, Microsoft czy Apple.
Inwestowanie w akcje Amazon
Teraz pokażemy Ci dwa sposoby inwestowania w akcje Amazona. Pierwsza opcja polega na długoterminowym inwestowaniu poprzez zakup tych akcji jako takich, natomiast druga to aktywny handel tymi akcjami. Jaka jest między nimi różnica?
Opcja pierwsza: zakup akcji Amazona
Prosty zakup akcji to najprostsze i najmniej czasochłonne podejście, a dla wielu inwestorów detalicznych może okazać się najbardziej zyskowne.
W zasadzie polega ono na zakupie fizycznych udziałów w danej spółce, w rezultacie czego nabywca staje się akcjonariuszem. Oczywiście nie można kupować akcji żadnej spółki na ślepo i bez odpowiedniej analizy. Zanim więc dokonasz jakiejkolwiek inwestycji, powinieneś przeprowadzić przynajmniej analizę fundamentalną, a w idealnym przypadku również techniczną. Najlepszym sposobem na pomnożenie pieniędzy dla większości inwestorów jest inwestowanie długoterminowe.
Na jakich zasadach działa inwestycja poprzez zakup akcji?
Zastanawiasz się, jak w praktyce wygląda inwestycja w akcje (nie tylko Coca-Coli)? Czego do niej potrzebujesz i jakie korzyści ona daje? Zapraszamy do zapoznania się z przykładem poniżej.
Przykład: Załóżmy, że cena akcji Amazona wynosi 150 dolarów, tak jak np. w sierpniu 2022 roku. Ty masz na koncie dokładnie 6 000 dolarów, a więc możesz kupić dokładnie 40 udziałów.
Jeśli po pewnym czasie kurs akcji wzrośnie o 100 % do 300 dolarów, co może (ale też nie musi) nastąpić w ciągu kilku lat, to ze sprzedaży swoich 40 akcji zainkasowałbyś łącznie 12 000 dolarów.
W ten sposób wartość Twojego rachunku inwestycyjnego wzrosłaby o 6 000 dolarów, które mógłbyś natychmiast wypłacić na swoje konto bankowe.
W przypadku, gdyby zarząd Amazona zdecydował się na wypłatę dywidendy, otrzymałbyś dodatkowy zysk. Niemniej jednak, jak dotąd spółka nie chce się dzielić swoimi zyskami i nic nie wskazuje na to, że to zrobi.
Gdzie można kupić akcje AMZN?
Aby móc dokonać zakupu, konieczne jest założenie konta handlowego u jednego z brokerów (na przykład XTB). Tabelkę sprawdzonych i przetestowanych przez nas brokerów znajdziesz poniżej:
Editor favourite
74% rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty pieniężne.Pros
- Zakup i sprzedaż akcji i funduszy ETF wolne od opłat
- Dobra obsługa klienta
Cons
- Większe opłaty przy mniejszych zagraniach (nie dotyczy akcji i ETF-ów)
- Brak niektórych popularnych instrumentów finansowych – opcji, obligacji, funduszy wzajemnych
Twój kapitał narażony jest na ryzykoDruga opcja: aktywny handel akcjami Amazona
Teraz przyjrzyjmy się opcji 2, której główna zaleta polega na tym, że udziały dzięki niej stają się “tańsze”, a tym samym dostępne nawet dla mniej zamożnych inwestorów. Krótko mówiąc, będziesz w stanie kupić znacznie więcej akcji tej spółki, i to przy tej samej kwocie. Jak to jest możliwe? Bo skorzystasz z dźwigni finansowej.
Handel CFD z wykorzystaniem dźwigni finansowej (lewarowany) oznacza w zasadzie, że możesz kupić więcej akcji niż na jakie Cię stać.
Dzięki kontraktom CFD akcje Amazona są dostępne dla większej liczby osób. Z uwagi na ich wspomnianą już wysoką cenę, która może nie być bez znaczenia dla mniejszych inwestorów, kontrakty CFD są świetną opcją, gdyż dzięki dźwigni finansowej można je nabyć kilkakrotnie taniej. Spójrz na następujący przykład:
Przykład: Jeśli cena akcji Amazonu wynosi (ponownie) 150 dolarów, a Ty masz na rachunku handlowym 6 000 dolarów, to korzystając z dźwigni na poziomie 1:5 możesz handlować akcjami o łącznej wartości 30 000 dolarów, czyli pięciokrotnością Twoich własnych funduszy.
Mógłbyś więc kupić nie 40, ale nawet 200 akcji. Jeśli założymy taką samą zmianę ceny, czyli wzrost ze 150 dolarów do 300 dolarów, Twój zysk wyniósłby nie 6 000 dolarów, a 30 000 dolarów.
Dlaczego? Ponieważ kupiłeś 200 akcji, a wartość każdej z nich wzrosła o 150 dolarów. W przypadku zamknięcia transakcji (to znaczy sprzedaży wszystkich akcji) miałbyś na koncie łącznie 36 000 dolarów (6 000 dolarów, z którymi wszedłeś w pozycję oraz 30 000 dolarów zysku z udanego zagrania).
Ten przykład pokazuje zalety handlu kontraktami CFD, a w szczególności dźwigni, którą oferuje większość brokerów. Ale uwaga! Dźwignia finansowa zwiększa nie tylko potencjalny zysk, ale również potencjalną stratę. Ponadto, transakcje na dźwigni są zwykle obciążone opłatami za trzymanie przez noc, więc nie warto pozostawać w pozycji przez dłuższy czas. Jeśli jednak akcje Amazona odnotowałyby wzrost – choćby tylko o 10% – to zysk nadal wynosiłby 50% (dzięki dźwigni finansowej), co można uznać za godne uwagi. Uwaga jednak na ryzyko związane z transakcjami lewarowanymi.
Na co zwracać uwagę jako potencjalny inwestor w akcje Amazona?
Zdecydowanie warto śledzić wiadomości makroekonomiczne. Kluczowy biznes Amazona – sprzedaż detaliczna – jest bardzo wrażliwy na sytuację gospodarczą, szczególnie w Stanach Zjednoczonych. Bądź więc na bieżąco z wiadomościami ze Stanów Zjednoczonych na temat wzrostu PKB, inflacji, konsumpcji gospodarstw domowych, bilansu handlowego, poziomu zatrudnienia czy kursu dolara amerykańskiego.
Poza wiadomościami gospodarczymi, należy również zwracać uwagę na wiadomości polityczne – głównie tematy związane z amerykańskim Systemem Rezerwy Federalnej lub handlem międzynarodowym. Wszystko to może mieć znaczący wpływ na akcje Amazona.
Ponadto, należy uważnie śledzić raporty o wynikach gospodarczych spółki, skupiając się głównie na wzroście sprzedaży i przychodów. Monitoruj również zysk, lecz pamiętaj – w przypadku Amazona zysk nie jest najważniejszym czynnikiem. Zwracaj uwagę również na to, czy firma zamierza wejść lub rozważa wejście na nowe rynki i ekspansję na nowe branże.
Jesteś zainteresowany akcjami Amazona i chciałbyś nimi pohandlować? Możesz to zrobić u jednego z następujących, sprawdzonych brokerów:
Editor favourite
74% rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty pieniężne.Pros
- Zakup i sprzedaż akcji i funduszy ETF wolne od opłat
- Dobra obsługa klienta
Cons
- Większe opłaty przy mniejszych zagraniach (nie dotyczy akcji i ETF-ów)
- Brak niektórych popularnych instrumentów finansowych – opcji, obligacji, funduszy wzajemnych
Twój kapitał narażony jest na ryzykoDlaczego warto handlować akcjami Amazona?
Jeśli inwestujesz długoterminowo i wierzysz w dalszy wzrost kursu akcji spółki, nie jesteś sam – wielu profesjonalnych analityków ma podobne zdanie.
Niemniej jednak, inni inwestorzy uważają akcje tej spółki za przewartościowane, ale mimo to, przy odpowiedniej znajomości funadmentów, można na nich zarobić.
Pamiętaj, że Amazon:
- Jest jedną z największych spółek na świecie
- Jest liderem w branży sprzedaży detalicznej (przy tym, że działalność firmy nie opiera się tylko na niej)
- Jest liderem w branży technologii chmurowych
- Nieustannie ekspanduje na inne branże, gdzie dostrzega potencjał dalszego wzrostu
- Od 2009 roku doświadczył nadzwyczajnego wzrostu ceny akcji
Masz osobiste doświadczenia z akcjami Amazona? Opowiedz nam o nich w komentarzach poniżej!
Post discussion: 0 comments
Nobody has commented yet. Log in and be the first! Post your thoughts and start the discussion.